onsdag 13. mars 2013

Året som har gått. Del 1


Gratulerer med dagen bursdagsgutten min. Et helt år er gått siden du kom så altfor stille til verden. Et helt år er gått siden jeg beundret ditt vakre ansikt, dine fine små krøller, din søte lille nese, din litt strenge hake og din fine bestemte munn. Et helt år er gått.



Gjennom dette året har jeg skrevet dagbok som jeg velger å vise til dere. Jeg må dele den opp i to ellers blir det veldig langt. Dagboken er skrevet i et forum jeg er medlem i som heter "Englesiden" som er for dem som har mistet barn i og utenfor mors liv. Dagboken er skrevet i den henseende at det skulle være privat, så det kommer rett fra hjertet. 
Det er mitt år som englemamma på godt og på vondt.


Året som har gått

19 april 2012
Kjære Oleander skatten min
Mamma har dårlig samvittighet lille venn. Jeg skulle beskytte deg i min mage. Du skulle ha det trygt og godt der. Varmt og lunt.
Men slik gikk det ikke. Det klarte jeg ikke.
Håper ikke du hadde det vondt. Håper det gikk fort.
Jeg var i hvert fall nær deg når du døde. Så nær som man kan komme.

Savner deg min kjære skatt. Savner deg så inderlig mye.
Elsker deg
Mamma

20 april 2012 
Kjære skatten min.
Mamma prøver å gjøre dagen i dag til en god dag, men minnene strømmer på. Storebroren fikk gå med Ninjago jakken på skolen i dag. Han spurte hvor vi hadde kjøpt den. Jeg svarte at den har vi kjøpt på vei til Fedje. Da husket jeg plutselig at der kjøpte mamma jakke og sparkebukse til deg også. Men de får du aldri brukt. De klærne skulle du bruke i Danmark når du skulle være med oss i sommer.

Jeg savner deg sånn. Skulle ønske jeg fikk sett deg bare en gang til i hvert fall.



23 april 2012
Jeg savner deg i dag også. Akkurat som i går, dagen før der igjen og dagen før der igjen. Jeg savner deg faktisk hele tiden.
Jeg prøver å huske dagen på klinikken da du ble født. Huske den deilige følelsen av å holde deg, lukte på deg og stryke deg på ditt myke kinn. Men jeg er begynt å glemme. Det gjør meg så vondt i hjerte for jeg har ikke lyst til å glemme. Jeg vil kjenne den følelsen i hjertet mitt.
Kjenner kjærligheten til deg og den følelsen kommer aldri til og forsvinne.
Elsker deg min vakre gutt.

26 april 2012
På lørdag er termindagen min, og du min skatt skulle bitt født. Du skulle kommet til verden med et stort deilig skrik.
Har gleeedet meg sånn til denne dagen, som skulle være fylt med glede. Isteden kommer den til å være fylt med sorg og savn. Min umistelige skatt, det verker i mitt hjerte for jeg lengter sånn etter deg.
Oldemor var på besøk i dag og jeg fikk endelig vist deg frem til henne. Hun syntes du var en vakker gutt som var veldig lik på storebroren sin. Og det har hun jo helt rett i.

Fant et "ordtak" i dag som traff meg i hjerte. Tenkte jeg skulle skrive det inn i minneboken din

De vakreste ting i livet kan verken sees eller berøres, de skal føles i ditt hjerte.

Det er akkurat slik det er. Du føles i mitt hjerte, hver dag hele tiden.

30 april 2012
Hei skatten min.
Storebroren spurte i går om ikke vi kunne gå på graven din i dag, og det skal vi. Var der på lørdagen (meg og pappaen din) og ordnet litt i hagen din. Plantet en prestekrage og flyttet frem den lille engelen du har fått av Kristine sånn at alle kan se den. Det blir veldig fint der etter hvert, men siden mamma ikke akkurat har grønne fingre hender det at blomstene dine visner. Så det er litt prøving og feiling før vi finner de perfekte blomstene til hagen din.
Er så mye jeg kunne ønske at jeg fikk gjøre for deg, men det er jo ikke så mye å gjøre siden du ikke er her.
Savner deg så mye.



1 mai 2012
Det er så rart min kjære skatt. Noen dager er alt helt greit og andre dager er alt helt forferdelig. I dag har egentlig vært en sånn grei dag.
Men nå dukket dette savnet etter deg opp igjen ekstra sterkt. Er så urettferdig at jeg ikke fikk beholde deg. Du skulle vært med oss på fotballbanen i dag når storebroren spilte. Du skulle lagt i vognen din og kost deg i den friske vårluften.
ÅÅÅÅååå.. vil bare ha deg tilbake

4 mai 2012
Min kjære gutt.
Har så lyst til å vise deg frem til hele verden, for du er så vakker. Jeg er så stolt av deg!
Av og til undrer jeg over hvordan jeg i det hele tatt skal klare å komme videre i livet. Denne sorgtiden går så sakte, mens hverdagstiden går så fort. Det er ingen sammenheng mellom ukene, dagene og timene lenger. De bare flyter avsted, samtidig som jeg er på stedet hvil.
Nå nærmer det seg din andre merkedag. Da skal jeg pynte i hagen din og legge ut 2hjerter på facebooken. Mer er det dessverre ikke å gjøre.

Elsker deg min kjære Oleander.



10 mai 2012
I dag verker mamma i kropp og sjel. Jeg verker etter å få holde deg, se deg og lukte på deg. Jeg savner deg så mye at jeg kan ikke beskrive det med ord.
En venninne var på besøk med magen sin i dag. Det gjorde vondt å se den magen, for da tenkte jeg på deg og hvor urettferdig livet er. Jeg og skulle jo hatt baby nå. Og den babyen er jo deg Oleander.
Savner deg så vanvittig mye.

13 mai 2012
Det er nå 2 måneder siden du forlot oss. Den andre merkedagen din er her. Har tenkt mye på deg i dag. Nå er pappa og storebroren ute en tur så nå kan jeg endelig få litt tid for meg selv så jeg kan la tårene komme. Jeg savner deg så mye. Er i grunnen ganske så tom for ord i dag. Bare masse følelser.
Du er i hjertet mitt min skatt, hele tiden.
klem og kos fra mamma

17 mai 2012
Hei min lille gutt.
Du skulle vært her med oss i dag og feiret. Pappa og storebroren har vært i hagen din i dag og pyntet med flagg. Mamma fikk se bilde og det veldig fint der hos deg.
Tenk at dette skulle være din første 17mai, jeg skulle ha tatt masse bilder av deg i dag så vi kunne se på når du ble større. Slik ble det jo ikke..
Jeg savner deg så fryktelig mye.
Jeg håper en dag vi treffes igjen.
Suss og klem fra mamma



26 mai 2012
Hei min skatt
I dag har vi vært på båttur, fisket, grillet og badet. Hele gjenger var der, også hun som skulle vært fadderen din og deres baby som bare er 1dag eldre enn deg. De er så lykkelige i deres babyrus. De planlegger hvordan de skal få plass til barnevogn og annet når vi skal på ferie sammen. Jeg kjente det begynte å verke i sjelen. For du skulle jo vært med oss, og vi skulle jo planlagt de samme tingene. Du skulle virkelig vært der med oss i dag, det er ikke det samme å nyte disse finværsdagene uten deg min skjønne gutt.
Savner deg og elsker deg<3
Suss og klem fra mamma



29 mai 2012
Hei gull gutten min
Mamma savner deg noe helt forferdelig i dag. Har bare lyst til å sitte meg ned og grine alt jeg kan. Storebroren ser på tv i stuen så må bare holde tilbake. Var på graven din i dag og vannet litt. De fleste blomstene har visnet i varmen og jeg synes det ser stusselig ut der nå. Tror mamma skal kjøpe noen fine nye ferske blomster til deg i morgen.

Er så tom for ord her jeg sitter så vet ikke hva mer jeg skal fortelle deg..
Ville bare si at savner deg og elsker deg høyere enn himmelen.
suss og klem fra mamma



5 juni 2012
Hei min skatt
Mamma er gravid igjen. Vet ikke helt hva jeg føler eller om jeg føler så mye rundt det i det hele tatt. Mest av alt føler jeg på savnet etter deg. Dagene er så tunge uten deg her. Jeg har også dårlig samvittighet for at jeg er gravid igjen så raskt etter vi mistet deg. Jeg prøver ikke på noe som helst måte å erstatte deg, og er heller ikke mindre glad i deg. Jeg kommer heller ikke til å glemme deg selv om vi kanskje får en ny baby i hus. Du blir storebror du også!!
I dag bare sitter jeg og gråter over deg. Savner deg så intenst at det verker i kroppen min. De velkjente stikningene i brystet er tilbake. Har fortrengt sorgen over deg en stund nå. Har ikke hatt anledning til å sørge, men i dag er jeg noen timer alene i huset. Og det er godt. Kan endelig sitte meg ned å tenke på deg, se på bilder og la tårene trille.
Savner deg mer enn ord kan beskrive min lille Oleander.
Suss og klem fra mamma

9 juni 2012
Kjære gutten min
I dag skal mamma hjelpe og ordne i stand til dåpen til hun som ble født dagen før deg. Det gjør litt vondt i hjertet mitt, for skulle så gjerne ønske at jeg fikk døpe deg og.
Alt det fine jeg skulle pyntet bordet med, lage hjemmelagede bordkort og den fiiiine dåpskjolen som har gått i arv i mange år som du skulle brukt.
Dagen skulle blitt så perfekt.

Jeg våknet forresten opp i dag og det første jeg kom til å tenke på var deg. Jeg tenkte på de siste klemmene og sussene jeg gav deg før vi reiste hjem fra kk uten deg.
Jeg tenkte også på de myke kinnene dine jeg strøk på om og om igjen.

Vell, savner deg gutten min. Mer enn ord kan beskrive.
Klem fra mammaen din



7 juli 2012
Savner deg min vakre gutt. Disse ukene har jeg ikke hatt mulighet til å sørge over deg slik jeg vil. Det er alltid noen rundt meg. Det tærer på kropp og sjel. MEN har ikke glemt deg!! Ville bare si at jeg savner og elsker deg.
Klem og suss fra mammaen din

13 juli 2012
Tenk, for fire måneder siden lå jeg på kk og beundret deg. Du som er den vakre gutten min. Jeg luktet på deg, strøk deg over dine myke kinn og kysset deg på nesetippen og pannen. Det er blitt hele fire måneder siden. På mange måter føles det som i går, men samtidig som en hel evighet siden. Det smerter meg i hjertet å vite at jeg ikke får se deg igjen, i hvert fall ikke på denne jorden.
Jeg savner deg jo så intenst. For meg vil du nok alltid være den lille babyen min. Klarer ikke helt å forestille meg hvordan du ville sett ut nå eller om 5år. Ser bare de vakre krøllene dine og alle spedbarnstrekkene.
Savner deg gutten min..
din mamma

18 juli 2012
Mamma har det så vanskelig for tiden min kjære skatt. Jeg har ikke lyst, ork eller energi til å gjøre noe som helst. Vil helst bare ligge under teppet på sofaen og tenke på deg. Orker ikke gjøre husarbeid, være noe særlig sosial eller smile og le. Orker knapt å snakke om deg til andre for da tar følelsene overhånd.
Det er så tungt å ha det sånn. Bare tanken på å begynne i jobb igjen får meg kvalm. Vil ikke forholde meg til hverdagen lenger.

Elsker deg min lille gutt
Håper jeg drømmer om deg i natt.
Suss og klem fra mammaen din





2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...