mandag 21. mai 2012

Det stille rom

Det stille rommet. Jeg har sett at mange kaller der nettopp det. Og det er helt riktig. Det er stille der. Det er så stille at du kan høre en knappenål falle. Det er et rom hvor alle snakker lavt og rolig og alle går med lette skritt. Det er også et rom uten barnegråt. Det er der de som for stille barn med englevinger på bor i sitt opphold på sykehuset etter en fødsel.
Merkelig nok opplevde jeg rommet som et rom med en behagelig atmosfære. Rolig og lunt, ydmyke og støttende jordmødre.
Ikke noe press fra de ansatte om at nå er det på tide å dra hjem. Nei, der kan du være så lenge du føler behov for det.

Denne stillheten gikk i grunnen ikke helt til meg før vi reiste hjem. Der og da var det behagelig. I ettertid blir all stillhet et minne om dette rommet og hvorfor vi var der. At den lille gutten våres var død. Og at den stille natten sov jeg med han i mine armer.
I mange uker etter fødselen sov vi med tv`en på om natten og på dagen var alltid behovet for bakgrunns støy til stede.
Det har forandret seg nå. Jeg kan nå ”lytte” til stillheten og frivillig minnes om denne dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...